konco-konco SIRAP.ikut la nk nk jadi konco kawan ke tidak k!

Saturday 8 February 2014

9.Hari Kantin Sekolah

Hari itu hari kantin sekolah.
Aku beli kupon jualan Hari Kantin berharga RM5.00/sekeping (minimum harus beli) atas ikhsan duit yang emak beri.Itu pun setelah beberapa minggu aku merengek nak pergi jugak Hari Kantin Sekolah.
Tak sampai tengahari ,habis aku belanjakan semua.

Waktu itu paling famous dan paling cool gila jika kau boleh beli ialah,
Hot Dog
Daging Burger/Burger
Aiskrim paddlepop dan
air oren berkarbonat F&N atau lebih mesra namanya Fanta

 habis kupon aku.
Waktu itu Hari Kantin lah paling seronok.
Pelajar boleh datang dengan ibu bapa dan merengek pada ibu bapa untuk beli itu dan ini.
Aku anggap ia satu temasya besar besaran.
Yang aku rasa balik rumah malam jap lagi mesti akan keluar berita pasal sekolah aku buat Hari Kantin.

Tapi...
Mak abah aku tak layankan sangat hal-hal temasya besar yang aku agungkan ini.
Seingat aku,mak dan abah tak pernah datang ke Hari Kantin Sekolah.
Hari Sukan apatah lagi walaupun aku pelari acara 100m lompat pagar,100m dan 4x100m.

Aku faham mereka kerja.
Cukup lah duit bekalan membeli kupon.
Sudah lah,buat apa nak sedih.Sekarang aku sudah sedar Hari Kantin Sekolah bukanlah acara yang begitu gah.
No wonder mak abah aku xlayan sangat.Aku pon xheran nak mintak mak abah aku datang.Cuma bila tengok mak abah orang lain datang,aku macam jeles sikit.Padahal rasa berdikari gila mak abah xpayah datang pun tak apa.

Tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Acara rasmi yang paling aku tunggu tunggu ialah Pertandingan Karaoke.
Tiket masuk sudah ku beli tersimpan di dalam poket tracksuit ku.
Celaka juga pertandingan karaoke sekolah pon nak jualan tiket.
Tambah celaka,budak lencana senget ni pergi jugak beli tiket.

Dah kata cara rasmi....kikiki
Pertandingan Karaoke bermula pukul 2 petang.
Kupon telah habis ku belanjakan.Apa yang akan ku nikmati tatkala menyaksikan pertandingan karaoke itu nanti??
Tekak kering perlu dibasahkan.

Aku perlu pantas.
Aku capai basikal "PERDANA" ; basikal pertama yang abah beli untuk aku.Aku Bangga!
Aku kayuh.Laju..Laju...dan lajuuu...
Sampai rumah.Sepi.Mak abah kan berkerja....
Aku menyelinap masuk,mencari baki duit syiling daripada seluar kerja abah ataupun lebihan duit di bawah almari solek emak.

Tiada..Tiada...dan tiada.
Jam sudah 1.45 petang.
Aku perlu pantas,kelak aku bakal ketinggalan dengan acara terpenting hari ini.Lagaknya seakan aku lah yang menjadi peserta Pertandingan Karaoke atau juri penilai.
Padahal,
Aku cuma penonton bodoh,penyumbang tepukan penambah kemeriahan.


Hasil daripada kekecewaan dan penyesalan tiada sisa duit tinggalan di rumah,Aku kembali ke sekolah yang 400m daripada rumah dengan membawa botol air yg di isi dirumah tadi.
Walaupun tak dapat tempat paling depan pentas,sekurang-kurangnya jelas lah pandangan aku melihat lentok tari,nyanyian merdu mereka itu.

Mereka siapa?
Pelajar manja,muka lawa,kegemaran cikgu semuanya.
Jadi pada hari itu,mereka mahsyur,penuh gemilang.
Aku bertepuk-tepuk.Sebab semua pun tepuk.
Lalang.

Tamat pertandingan.
Aku pulang ke rumah membawa bekas air yang kosong dan ringan
Emak dan abah juga sudah pulang dari kerja.
Mereka membawa ayam goreng kegemaran daripada kedai ayam goreng idaman,
Aku Bahagia.
Aku beri tepukan yang bergemuruh.Temasya memakan ayam goreng kegemaran lagi GAH!
Hari hujan.Mak abah aku makan ayam goreng bersama.
Aku bahagia.Benar-bernar bahagia.

Mak dan abah.
Terima Kasih !



Moral:
Kegembiraan itu tak perlu datangnya daripada sesuatu yang besar.Dan kegembiraan itu kadangkala perlukan pengorbanan.Lebih manis kau usahakan untuk mengecap kegembiraan itu.

Bye,
Sirap

No comments:

signature